Kemahiran Berbahasa




1.0 Pendahuluan

Menurut Abdul Aziz Abdul Talib (1993:65), seseorang yang telah menguasai kemahiran mendengar dan bertutur secara automatik akan menguasai aspek tatabahasa, perbendaharaan kata, fonologi dan semantik yang diserap dan dipelajari melalui aktiviti mendengar sebagai proses menerima komunikasi dan aktiviti bertutur sebagai proses menghasilkan bahasa. Kemahiran mendengar dan bertutur merupakan satu kemahiran yang dapat membantu seseorang itu mempunyai kebolehan menyampaikan serta menerima maklumat, buah fikiran dan idea melalui proses percakapan, memberi pandangan, atau pendengaran suara.

2.0 Pengenalan Kemahiran Mendengar

            Berdasarkan Kamus Pelajar Edisi Kedua (2008), mendengar bermaksud kemampuan menangkap atau menanggap bunyi dengan telinga. Mengikut Chuah (1987) terdapat perbezaan yang besar antara proses mendengar dan dengar. Manakala oleh  penerangan Barker (1971)  pula boleh dirumuskan sebagai mendengar adalah suatu proses yang aktif dan dengar adalah satu proses yang pasif. Pendengaran yang aktif melibatkan proses mendengar bertujuan untuk memahami, mengingati, menilai dan mengkritik. Mengikut Chuah (1987) dengar adalah satu proses fisiologi yang melibatkan sistem saraf pendengaran di otak tetapi mendengar adalah satu  proses yang lebih aktif, iaitu proses yang melibatkan bidang psikologi. Mendengar secara aktif bukan sahaja tertumpu kepada penggunaan telinga malah tertumpu kesemua pancaindera seperti penglihatan, iaitu dengan menerusi komunikasi tidak verbal. Dari segi kaunseling, mendengar yang terbaik adalah dengan mendengar secara empati terhadap apa yang telah didengar. Setelah kamahiran mendengar terhasil maka para pelajar dapat mencapai tahap nirwana kendiri, yang akhirnya dapat merealisasi dan menggunakan keupayaan dan intelektual secara maksimum dalam proses pembelajaran.

            Mendengar adalah kemasukan input bahasa atau bukan ayat bahasa melalui alat pendengaran manusia iaitu telinga (Siti Hajar Abdul Aziz 2009). Otak akan mentafsir kemasukan input bahasa untuk membolehkan seseorang memahami makna ayat serta ujaran. Tuan Jah Tuan Yusuf & Faridah Nazir, PhD (2011) pula menyatakan kemahiran mendengar adalah keupayaan murid mendengar secra teliti, memahami perkara yang didengar dalam pelbagai situasi pengucapan dan dapat memberikan maklum balas.

2.1 Konsep Kemahiran Mendengar

Komunikasi ialah seni memindahkan maklumat, idea dan sikap daripada seseorang kepada seseorang. Ia merupakan proses yang bermula apabila satu mesej atau maklumat daripada pengirim, penutur, penulis dan sebagainya dipindahkan menerusi alat atau saluran khas kepada penerima, pembaca, pendengar dan sebagainya (Mohamad Azizi Mohd. Atar, 2000). Sebagai penerima maklumat, iaitu pendengar, keberkesanan komunikasi sememangnya banyak bergantung kepada kemahiran mendengar. Dalam konteks ini, kemahiran mendengar adalah amat penting untuk menjamin seseorang individu itu dapat menerima sesuatu maklumat dengan tepat dan betul. Namun, kebolehan seseorang individu mendengar dengan berkesan pula seringkali dipengaruhi oleh faktor persekitaran, kebisingan dan sikap pendengar itu sendiri lalu menyebabkan individu tersebut tidak dapat mendapat maklumat dengan jelas melalui pendengaran. Contohnya, pendengar mendengar dalam persekitaran yang bising, pendengar tidak memberi perhatian dan tidak fokus terhadap apa yang didengar menyebabkan pendengar tersebut gagal mendapat maklumat yang hendak disampaikan.

Kementerian Pendidikan Malaysia Bahagian Pembangunan Kurikulum menerangkan kemahiran mendengar merujuk keupayaan murid mendengar dengan teliti, memahami dan menghayati secara lisan perkara yang didengar dalam pelbagai situasi pengucapan serta dapat memberikan respons. Berdasarkan penyataan tersebut menjelaskan bahawa kemahiran mendengar dengan berkesan bukan sahaja merujuk kepada kebolehan seseorang itu dapat mendengar bunyi dengan jelas sahaja tetapi kemahiran mendengar dengan berkesan merupakan satu kemahiran di mana individu tersebut perlu mempunyai kebolehan untuk mentafsir, menganalisis serta memahami maklumat yang diterima melalui kebolehan pendengaran. Kemahiran mendengar dengan berkesan merupakan antara satu kemahiran yang dominan yang perlu dilengkapi oleh setiap individu.

Tambahan pula, seseorang individu itu perlu mempunyai mental yang sihat bagi membolehkan mereka dapat menganalisis dan memahami sama ada maklumat yang disampaikan adalah bersifat positif atau negatif. Selain itu, seseorang individu yang mempunyai kemahiran mendengar dengan berkesan dapat melakukan tindak balas yang wajar terhadap arahan yang diberi setelah dianalisis dengan minda mereka lalu melakukan tindakan atau respons yang rasional.



3.0 Pengenalan Kemahiran Bertutur

Berdasarkan Kamus Dewan Edisi Keempat (2007), bertutur bermaksud bercakap, berkata dan berbicara. Kemahiran Bertutur ialah kemahiran menyebut dan menyembunyikan bunyi-bunyi bahasa dengan pengujaran kata-kata atau ayat dalam intonasi, nada (tekanan suara), jeda serta helaan yang betul (Noor Aida Dani 2007). “Suprapenggalan” atau lebih dikenali sebagai unsur ilmu linguistik merupakan aspek yang nyata dan penting dalam lisan. Perubahan kepada unsur-unsur ini akan melibatkan perbezaan maksud bagi sesetengah bahasa. Bagi mewujudkan suasana pertuturan yang baik, intonasi adalah amat penting. Menurut Kamaruddin Hj Husin (1988), membaca ialah memindahkan tulisan kepada suara. Oleh itu, membaca juga bermaksud menyuarakan tulisan, mengambil isi dan fikiran yang tertulis dan memahami isi kandungannya.

Kemahiran bertutur merupakan salah satu kemahiran literasi yang utama, di samping kemahiran mendengar, membaca dan menulis. Sesetengah penyelidik turut memuatkan kemahiran berfikir sebagai salah satu kemahiran literasi (Scardamalia Bereiter & Steinbach 1984; Bareiter & Scadamalia1987; Calfee & Nelson-Barber, 1991; Block, 1993). Kemahiran bertutur juga merupakan kemahiran literasi yang mula-mula diperoleh di samping kemahiran mendengar, tanpa proses pengajaran dan pembelajaran yang ketara dan, proses penguasaannya pula seolah-olah berlaku secara semula jadi (Stubbs, 1980). Jelaslah menunjukkan bahawa kemahiran bertutur dengan berkesan bukan sahaja bergantung kepada keupayaan seseorang itu dapat menghasilkan suara atau percakapan malah perlu mempunyai pemikiran yang waras untuk membolehkan individu tersebut menyampaikan maklumat yang hendak disampaikan kepada orang lain dengan berkesan dan tepat. Memang tidak dapat dinafikan bahawa kemahiran bertutur merupakan satu proses di mana seseorang individu itu dapat mengeluar dan menghasilkan bunyi dari mulut. Insan yang dilahirkan tanpa kecacatan pada bahagian organ yang digunakan untuk menghasilkan bunyi-bunyi bahasa atau lebih dikenali sebagai alat artikulasi sudah mempunyai kemahiran bertutur setelah lahir tetapi untuk mempunyai kemahiran bertutur dengan berkesan, seseorang itu perlu dilatih dari segi penggunaan bahasa, tatabahasa, kesihatan mental dan kesantunan berbahasa.  







3.1 Konsep Kemahiran Bertutur

Menurut Gumperz (1971), apa yang dituturkan itu ialah bahan percakapan yang merupakan buah fikiran atau idea atau huraian sesuatu situasi atau perlakuan sosial yang diceritakan. Pendengar memahami perkara yang dilafazkan berdasarkan struktur ujaran yang teratur itu. Pandangan tokoh ini menyatakan bahawa seseorang individu yang mempunyai kemahiran bertutur dengan berkesan akan dapat menyampaikan buah fikiran, idea, pandangan terhadap sesuatu perkara atau sesuatu maklumat dengan berkesan kepada orang di sekelingnya. Seseorang individu itu akan dianggap mempunyai kemahiran bertutur dengan berkesan jika orang di sekelilingnya dapat memahami, menerima maklumat serta perucapan yang disampaikan oleh individu tersebut dengan tepat dan jelas. Sebagai seorang penutur yang baik juga perlu menjaga kesantunan bahasa seperti menggunakan bahasa dan nada yang sopan supaya emosi pendengar tidak terganggu apabila proses komunikasi berjalan. Selain itu, aspek penggunaan bahasa juga penting dalam menjamin wujudnya komunikasi yang berkesan sesama manusia. Penutur perlu menggunakan bahasa yang dapat difahami oleh pendengar. Sehubungan itu, penggunaan bahasa kebangsaan dalam negara yang terdiri daripada masyarakat majmuk adalah sangat diggalakkan untuk mewujudkan satu komunikasi sosial yang berkesan. Misalnya, rakyat negara Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum mempunyai bahasa-bahasa ibunda sendiri. Rakyat Malaysia lazimnya akan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan untuk berkomunikasi dengan masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum.

Perlakuan-pelakuan pengajaran dapat disempurnakan melalui interaksi lisan antara guru dengan pelajar (Vygotsky, 1978; Cazden, 1988; Wells & Chang-Wells, 1992; Tharp & Gallimore, 1994). Berdasarkan pandangan tersebut, kita menyedari bahawa kemahiran mendengar dan bertutur yang berkesan amat diperlukan untuk mewujudkan intereksi yang berkesan sesama manusia. Sebagai tamsil, jika tidak wujud interaksi lisan sesama guru dengan pelajar maka interaksi yang berkesan tidak wujud. Oleh sebab itu, guru memerlukan interaksi lisan sebagai satu medium bagi menyampaikan input dan maklumat untuk membolehkan pelajar dapat melaksanakan tugasan pengajaran. Dalam hal ini, kedua-dua pihak memerlukan kemahiran mendengar dan bertutur dengan berkesan bagi memastikan maklumat dan infomasi dapat disampaikan dengan tepat.



4.0 Penutup

Keupayaan berinteraksi lisan sering kali menjadi penentu antara kejayaan dan kegagalan seseorang dalam kehidupan (Pinnell & Jaggar, 1911). Seseorang yang dapat menguasai kemahiran lisan iaitu kemahiran mendengar dan bertutur dengan berkesan akan mempunyai lebih banyak peluang untuk mendapat kejayaaan berbanding dengan orang yang tidak mempunyai kemahiran tersebut. Oleh itu, masyarakat tanpa mengira status lapisan masyarakat perlu menguasai kemahiran mendengar dan bertutur dengan berkesan.







































RUJUKAN

Abdul Aziz Abdul Talib (1993:65). Menguji Kemahiran Bahasa, Kuala Lumpur: Dewan            Bahasa dan Pustaka.

Bareiter, C. & Scadamalia, M. (1987). An attainable version of high literacy: Approaches to teaching higher-order skills in reading and writing.  Curriculum Inquiry, 17 (1):9-30

Barker, L. (1971). Listening behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Block, C.C. (1993). Teaching the language arts: Expanding thinking though student centered instruction. Boston: Allyn and Bacon.

Calfee, R. & Nelson-Barber, S. (1991). Diversity and constancy in human thinking: critical literacy as emplifier of intellect and experience. Dlm. Hiebert, E.H. (pnyt.), Literacy foradiverse society: Perspectives, practices, and policies.  New York: Teacher College Press.

Cazden, C. (1988). Clasroom discourse: The language of teaching and learning. Portsmouth, NH: Heinemann.

Chuah Teik Huat (1987). Text files the easy way. Petaling Jaya, Selangor; Longman.

Gumperz (1971). Bahasa Melayu 1 Edisi Kedua. Selangor Darul Ehsan: Oxford Fajar Sdn. Bhd

Kamaruddin Hj Husin (1988). Pedagogi Bahasa. Kuala Lumpur: Sri Pendidikan Longman             Sdn Bhd.

Kamus Dewan Edisi Keempat (2007). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Kamus Pelajar Edisi Kedua (2008). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Kementerian Pendidikan Malaysia Bahagian Pembangunan Kurikulum (t.t). TAKLIMAT STANDARD KURIKULUM KEMAHIRAN MENDENGAR & TUTUR, dicapai daripada https://afiqekie.files.wordpress.com/2012/12/03-kemahiran-mendengar-dan-bertutur.pdf

Mohamad Azizi Mohd. Atar, (2000), Kepentingan kemahiran mendengar, dicapai daripada: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=0113&pub=utusan_malaysia&sec=Rencana&pg=ot_03.htm

Noor Aina Dani. (2007). Pengantar Psikolinguistik, Selangor Darul Ehsan: Sasbadi.

Pinnell, G.S dan Jaggar, A.M. (1911). Oral language: Speking and listening in the classroom. Dlm. Flood, J., Jensen, J.M., Lapp, D. & Squire, J.R (pnyt.), Handbook of research on teaching in the language arts. New York: Macmillian.

Scardamalia, M., Bereiter, C & Steinbach, R. (1984). Teachability of relective processes in written composition. Cognitive Science. 8 (2): 173-190.

Stubbs, M. (1980). Language and literacy: The sociolinguistics of reading and writing. London  : Routledge & Kegan Paul.

Tharp, R. & Gallimore, R. (1994). Rousing minds to life. New York: Cambridge University Press.

Tuan Jah Tuan Yusof Phd, Faridah Nazir Phd. (2011). Pengajaran Kemahiran Bahasa     Melayu. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.

Vygotsky, L.S. (1978). Mind and society.  Cambridge, MA: The MIT Press.

Wells, G. & Chang-Wells, G.L. (1992).  Constructing knowledge together. Portsmouth, NH: Heinemann.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Memilih Bahan Bacaan Yang Sesuai Untuk Melatih Kemahiran Membaca Kanak-Kanak