Memilih Bahan Bacaan Yang Sesuai Untuk Melatih Kemahiran Membaca Kanak-Kanak
1.0 Pengenalan
Terdapat 4 kemahiran
bahasa dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa yang perlu dikuasai oleh
kanak-kanak pada zaman ini. Kemahiran membaca merupakan antara salah satu
daripada kemahiran penting yang perlu mereka menguasainya. Hal ini kerana
dengan membaca, seseorang itu dapat menimba ilmu pengetahuan yang tidak dapat
diperolehi daripada pengalaman-pengalaman biasa yang lain. Pumfrey (1977)
berpendapat membaca bukanlah hanya setakat bersifat mekanik, iaitu menbunyikan
huruf-huruf yang dicetak dan menjawab beberapa soalan tentang apa yang dibaca,
tetapi membaca adalah lebih jauh daripada itu. Membaca adalah satu proses di
mana dapat membina pemikiran seseorang. Dengan membaca, seseorang itu dapat
membina kebolehan menilai, mengulas dan mengkritik bahan bacaan dengan tepat
dan juga dapat memahami kehendak situasi dan aspirasi masyarakat di sekeliling.
2.0 Konsep Kemahiran Membaca Dengan Berkesan
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2005), ’baca’ ditakrifkan sebagai memerhatikan isi
sesuatu yang tertulis atau tercetak dengan teliti dan
memahamkan makna kandungannya. Lado Robert (1964) menyatakan membaca sebagai
mengungkap pola-pola bahasa daripada bentuk tulisannya manakala menurut Siti Hajar Abd Aziz (2009:143) membaca
merupakan satu tindakan komunikasi iaitu satu proses berfikir yang melibatkan
idea, kenyataan dan perasaan yang disampaikan oleh penulis kepada pembaca
melalui perantaraan lambang-lambang bahasa.
Menurut Zulkifley Hamid (1994) pula, beliau menyatakan membaca sebagai proses
pembaca mengenal lambang-lambang tulisan, menterjemahkannya kepada bentuk bunyi
yang dilambangkan dan mendapatkan makna bagi bentuk tulisan tesebut.
Secara ringkasnya, seseorang
yang mempunyai kemahiran membaca dengan berkesan sememangnya dapat memanipulasikan
rangkaian bahasa, petunjuk daripada segi spatial dan visual dan memilihnya
secara implisit tetapi berkesan. Kanak-kanak belajar membaca dengan mengkoordinasi isi,
sintaksis dan panduan visual. Begitu juga kanak-kanak cuba
menyatukan pengalaman kehidupannya,
kecekapan berbahasa dan pengetahuan mengenai simbol visual dalam
muka surat untuk menghuraikan apa yang tertulis dan juga memahami maksud teks
(Clay, 2005).
Kanak-kanak akan
menggunakan ilustrasi untuk meneka perkataan
atau cerita tersebut sebagai strategi
membaca bagi memahami bahan bacaan serta mengenali pengulangan dan menggunakan pengulangan
tersebut bagi meneka perkataan, menggunakan huruf awalan perkataan untuk
meneka perkataan, mengenali perkataan
yang telah selalu
digunakan seperti; dan,
yang, saya, ada
dan akhirnya akan berhenti di hujung ayat kerana memahami
fungsi tanda noktah dan juga tanda baca yang lain. Setelah kanak-kanak telah menguasai
pelbagai strategi membaca,
mereka dapat membaca dengan lebih
lancar.
3.0 Kesimpulan
Jika pembaca boleh
membaca perkataan-perkataan tetapi tidak memahami apa yang dibacanya, maka dia
bukannya membaca (CIERA, 2001).
Kefahaman membaca merupakan keupayaan seseorang itu dapat membina, mentafsir
dan menilai sesuatu dengan sepenuhnya tentang perkara yang dibaca. Kefahaman
juga merupakan suatu proses mendapatkan makna daripada komunikasi sama ada
melalui lisan, tulisan, atau lambang-lambang tertentu (Marohaini, 1989).
Tegasnya, seseorang yang mempunyai kemahiran membaca dengan berkesan bukan
sahaja dinilai daripada mempunyai kamahiran untuk membunyikan perkataan atau
ayat daripada tulisan manakala perlu mamahami maksud perkataan yang dibaca.
Seperti yang kita sedia tahu bahawa kemahiran membaca merupakan antara satu
daripada kemahiran literasi. Sehubungan dengan itu, kemahiran belajar perlulah
dikuasai oleh setiap anggota masyarakat sejak dari kecil lagi. Lanjutan dari
situ, sekolah merupakan pihak yang memainkan peranan yang penting dalam melatih
murid menguasai kemahiran membaca ini.
RUJUKAN
Center for the Improvement of Early Reading Achievement [CIERA]. (2001).
Every
child a reader. Dicapai daripada http://www.ciera.org./library/instresrc/ecr/index.html
Clay, M. M. (2005). An observation
survey of early literacy achievement (2nd ed.).
Portsmouth, NH:
Heinemann Education.
Kamus Dewan Edisi Keempat (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan
Pustaka.
Lado Robert. 1964. Language
teaching: A scientific approach. New York: McGraw-Hill.
Marohaini Yusoff. (1989). Strategi
pengajaran bacaan dan kefahaman: Ke arah kemantapan pengajaran
di sekolah menengah. Kuala Lumpur: Karya Bistari Sdn. Bhd.
Pumfrey, Peter D (1977). Measuring
Reading Abilities: Concepts, Sources and Applications.
London: Hodder & Stoughton.
Siti Hajar Abd Aziz (2009:143). Bahasa
Melayu II. Shah Alam: Selangor
Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Zulkifley Hamid (1994). Pembelajaran
dan pengajaran bahasa. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
Dan Pustaka.
Comments
Post a Comment